Halaman

Friday 30 January 2015

Mums & Babies Expo Season 2

Sejak jadi ibu beranak satu ni asal ada expo baby je mesti aku tau,kalau dapat tau sebulan dua sebelum tarikh best la aku kumpul bajet sebab aku segan nak mintak dengan somi aku kalau untuk shopping puaskan hobi nafsu aku,sebab kebanyakan benda aku beli time expo 20% je yang betul2 keperluan yang selebihnya atas dasar aku suka shopping barang anak,anak perempuan pulak tu. Kalau dapat tau seminggu sebelum tarikh,memang aku bagi peruntukan sikit jela,penuhi kehendak hati ja.
Biasanya kalau aku plan nak pergi,aku mesti bajet awal-awal berapa yang aku boleh guna,sebab kalau tak bajet mesti aku terbabas bukan dah mesti memang wajib. Somi tak pernah la halang cuma dia jeling kucing ja,tapi kalau dia nampak sawan aku sikit sikit datang,dia tegur la.

Aku tau pasal Mums & Babies Expo di Sunway Carnival Mall Seberang Jaya ni dari Facebook terus sengih ke telinga sampai belakang lepas tu bodek2 abah Amani,takyah bodek pun dia bawak tapi ambil hati katanya. Tiga hari je macam biasa dari 31-1 feb so siapa yang belum,ada dua hari lagi pegi awal2 supaya tak tension cari parking.
Tapi banding dengan expo tahun lepas di Setia City dengan D'piazza Mall,aku rasa dekat sana lagi banyak booth dan lagi murah lagi-lagi dekat Setia City bulan 12 hari tu,sebab aku kalau pegi expo baby target beli baju dengan kasut pastu ada la mainan sikit. Kalau barang lain bagi aku harga dia biasa je,kalau murah pun tak banyak mana. Kalau pampers pulak Amani tak guna Mamy Poko @ Huggies,biasa kalau expo brand tuje ada tapi baru ni ada Diapex tapi tak beli juga sebab bila kira balik murah sikit sangat tak baloi pun nak berebut rebut beli situ.



Murah tahap gila tu taklah,cuma ada sesetengah barang macam baju,seluar, prewalker tu boleh tahan la murah,kali ni macam tak banyak pilihan sangat. 
Tapi disebabkan aku ni jenis suka sangat tengok kasut baby dari zaman belum kawen lagi aku minat sangat-sangat,pegang yang ni berkenan pegang tu rasa comel pastu tengok yang lagi satu rasa macam lagi cute,amik 4 pasang la terus,terus cipta alasan nak bagi dekat somi ala bukan selalu.


Mula-mula pegang kaler biru Mothercare semua brand ni inspired by je bukan yang betul2 kan,dah memang cari macam tu terus pegang tak lepas pastu terfikir Amani takda lagi kasut yag simple tapak nipis nak bagi pakai jalan jalan depan rumah petang2 lah sangat,nampak merah Next tu terus ambek sebab hati cakap cute. Dah bayar dua ni time nak balik boleh masuk balik sebab rasa kasut-kasut lain memanggil-manggil,nampak kaler yang dark pink Adidas tu berkenan boleh Amani ikut abah main bola petang menipu gila pastu hati kata kalau pakai gaun mana cun guna kasut jogging konon last2 soft pink Mothercare tu jadi penyelamat dan penutup terus cepat cepat blah sebelum terpegang yang lain.

Ee kenapa mesti ada kaler pink lagi.



Berpuluh ribu minit duk membelek baju tapi last last tiga helai saja yang berkenan di hati,selai baju mandi selai baju tidur selai baju shopping pun ada.Yang kecik cinonet warna putih tu spende pertama Amani loll sebelah tu topi saja beli sebab comel walhal Amani perasan dia besar dah tu benarkan letak atas kepala dia lima minit ja sekarang nih.
Expo sebelum ni aku sawan angkut romper last last sampai boring tengok romper lipat masuk box simpan atas lemari. 


Swimming suit dah dua,bila abah nak bawak pegi mandi-manda tah. Aku beli lagi sebab yang ni sopan sikit,yang hari tu aku beli seksi meksi pulak,memang dah target nak beli gini kalau jumpa.


Seluar pun tak banyak pilhan,aku beli seluar panjang untuk Amani sebab murah ok la buat basahan.Seluar pendek utk boy punya tapi peduli apa dah berkenan ala simpan untuk adik dia pun bole tiba-tiba.

Barang last aku ambek sebelum pegi kaunter kali kedua sampai cina tu pandang macam eh budak ni lagi memang aku dah jarang beli mainan untuk Amani sebab dia cepat bosan,aku lagi minat beli buku tapi macam tak sesuai sangat tunggu besar sikit,tapi kali ni aku macam kesian pulak jadi amik la satu,satu je cukup takyah ngada banyak nanti dia buat baling bawah katil aku jugak sakit hati.


Kalau belanja RM50 dalam satu resit boleh beli beberapa barang dengan harga murah macam stroller ,car seat etc,aku berkenan car seat memang dah lama nak beli tapi asyik tak jadi sebab Amani bukan jenis suka duduk satu posisi lama lama,kang membazir kalau beli mahal mahal,kalau aku reedem tu boleh la dapat car seat simple jenis sangkut di kusyen tu dengan harga RM30,selalu tgk RM50++ sekali dah out of stock untuk hari ni,kalau nak datang lain esok ee memang taklah kan. Aku amik ni jela sebagai pengubat duka lara di hati.


Set untuk Amani,jadi la kan dari takda.

Jadi kesimpulannya boleh tahan la,tapi kalau barang newborn banyak pilihan. Kalau nak borong baju basahan macam romper,stokin,seluar atau baju tu berbaloi la pegi.


Tinta ikhlas Salsabila

No comments: